Een kwart van alle patiënten vindt samen beslissen over behandelmogelijkheden lastig. Het Ministerie van VWS lanceerde, in samenwerking met patiëntenorganisaties en verschillende beroepsorganisaties, een bewustwordingscampagne genaamd “Samen Beslissen”. Dit om het belang van gedeelde besluitvorming in de zorg, gericht op zowel zorgverleners als patiënten, te benadrukken. Bij Samen Beslissen zoeken mensen samen met een zorgverlener naar de behandeling of zorg die het beste bij hen past.
Bij Counter waren we verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de pr-strategie om de impact van de campagne te vergroten. We schreven het narratief en stelden een communicatieplan op waar de focus lag op de drie perspectieven van Samen Beslissen: het perspectief van de zorgverlener, het perspectief van de patiënt en het algemene perspectief. We verzamelden diverse verhalen over gedeelde besluitvorming en werkten samen met het creatieve bureau KesselsKramer om content te creëren. We gebruikten onderzoeksgegevens van Kantar Public om het verhaal extra kracht bij te zetten. Publicaties verschenen in het Algemeen Dagblad, de Gelderlander en diverse andere regionale kranten, zowel in print als online. Radio1 besprak het onderwerp in twee verschillende dagelijkse rubrieken. Ook kwam het onderwerp voorbij in het praatprogramma Tijd voor Max. Verschillende vakmedia, waaronder Skippr, V&VN en Nationale Zorggids besteedden aandacht aan de campagne. De gecombineerde publicaties resulteerden in een betaalde mediawaarde van minstens €200.000.