M&IK’19 – Sander Nagtegaal: “Om je klanten te kunnen helpen, moet je er voor zorgen dat je een innovatieve boodschap verpakt in een vertrouwde context.”

11 jan 2019
by Counter Content

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sander Nagtegaal is CEO bij Unless, een personalisatie-platform voor websites. Eerder was hij CTO bij myTomorrows en Peecho en hij is startup mentor bij Rockstart. Op vrijdag 8 februari is Sander één van de vier sprekers tijdens de Marketing & Innovation Kickoff 2019. Om een tipje van de sluier op te lichten van wat je zoal kunt verwachten op deze inspirerende dag, en van Sander’s talk in het bijzonder, stelden wij hem alvast een paar vragen over innovatie en marketing bij Unless.com.

 

Sander, wat betekent innovatie voor jouw bedrijf?
Innovatie is natuurlijk nooit een doel op zichzelf, maar het levert wel interessante invalshoeken op. Bij Unless kijken we heel veel naar de laatste technologie en wetenschappelijke doorbraken – niet omdat het innovatief is per se, maar omdat het deuren opent naar ons doel, meestal goedkoper is en gewoon leuk om nieuwe dingen uit te zoeken. Met een betere, snellere en goedkopere dienst kun je vaak ineens een veel grotere markt openen. We maken er een sport van om op die manier de bestaande bedrijven in onze niche (dat is “personalisatie voor websites”) uit te dagen.

 

Wie of wat inspireert jou als het gaat over de combinatie marketing en innovatie?
Ik kijk eigenlijk zelden naar concurrentie. Je kunt er natuurlijk wel wat van leren, maar het gevaar is dat je naar elkaar toe gaat groeien op een verkeerde manier. Ik vind eerder inspiratie in technische ontwikkelingen in cloud computing, machine learning en natural language processing. Daarnaast – gek genoeg – kijk ik veel naar oude principes in sales, communicatie en psychologie. Ik zie het als onze taak om bestaande wijsheid vanuit die niches naar online marketing te brengen, door gebruik te maken van de laatste high tech.

 

Hoe identificeer jij kansen voor innovatie binnen het marketingvak?
De trend in marketing van de laatste tien tot vijftien jaar was de langzame transitie van onderbuikgevoel naar data analyse. Onderbuikgevoel werkt het beste in een individueel geval, maar op grote schaal heeft harde data natuurlijk altijd gelijk. Daarom waren technische marketers ineens heel belangrijk en leverden diensten tot nu toe vooral mooie dashboardjes. Wat er nu staat te gebeuren is eerder het tegenovergestelde.

De techniek is inmiddels zo ver gevorderd dat data-gedreven simulatie van onderbuikgevoel mogelijk wordt. Simpel gezegd, machines interpreteren je data en vertalen de resultaten naar begrijpelijke, menselijke termen. Je zult dus zien dat data analyse in marketing een commodity gaat worden, en marketing diensten een black-box waar gewoon een resultaat uit rolt.

 

Voor welke randvoorwaarden moet een organisatie zorgen om innovatie als kernwaarde echt een kans van slagen te laten geven?

Het is moeilijk om voor anderen te spreken, maar wij doen het volgende:

  • Een klein, maar multidisciplinair team
  • Een diverse achtergrond van teamleden (afkomst, leeftijd, interesses, geslacht)
  • Ervaring is leuk, maar niet te veel (want ervaring betekent ook dat out-of-the-box denken moeilijker wordt)
  • Een open cultuur, waarin iedereen mee mag praten (geef iedereen spreektijd bij meetings)
  • Wees niet bang om te falen of iets doms te zeggen (als je niet mag falen, durf je ook geen risico te nemen)
  • Doe goedkope experimenten (dure dingen leiden tot ellenlange discussies en vertraging)
  • Doe kleine projecten (want grote projecten worden vaak halverwege afgebroken)
  • Snelheid, snelheid, snelheid (want als je traag bent, ben je nooit de eerste)
  • Optimaliseer dus voor het snel kunnen herstellen van fouten, niet voor het voorkomen van fouten.

… en zo kan ik nog wel even door gaan.

 

Wat is volgens jou de meest succesvolle manier om een innovatie in de markt te zetten?
Om iets nieuws te begrijpen moet je klant zelf eigenlijk ook een beetje out-of-the-box kunnen denken. Om je klanten te kunnen helpen, moet er voor zorgen dat je een innovatieve boodschap verpakt in een vertrouwde context. Gebruik woorden, plaatjes en voorbeelden die relevant zijn voor ieder van je doelgroepen. De wetenschap heeft al talloze malen aangetoond dat dit enorm helpt bij het verwerken van complexe informatie.

 

Welke rol speelt het aangaan van partnerships om succes te boeken op gebied van innovatie en positionering?
Omdat wij veel doen met de laatste technologie op het gebied van machine learning, werken we samen met wetenschappers op dat vlak. We zijn een beetje te klein om echt een innige samenwerking met andere bedrijven aan te gaan. We proberen namelijk zo veel mogelijk afhankelijkheden te vermijden, omdat we het belangrijk vinden om heel snel te kunnen leveren als we een goed idee hebben. En hoe meer partijen je ergens bij betrekt, hoe stroperiger alles wordt.

 

Welke trend gaat jou in 2019 helpen om innovatief te zijn?
Haha, dan moet ik toch zeggen artificial intelligence, machine learning en natural language processing. Dat is eigenlijk al geen trend meer, want je moet tegenwoordig wel kunnen uitleggen wat je er mee doet. Dit is wat wij ermee doen:

  • We kunnen je nu al vertellen welke nieuwe website bezoekers de meeste kans op conversie hebben.
  • We voorspellen binnenkort ook interesse, aandachtsspanne en lifetime value.
  • Vervolgens gaan we je vertellen welke website copy je voor ieder van die groepen moet aanpassen.

Ik hoop aan het eind van het jaar zo ver te zijn dat we dat zelfs automatische suggesties voor je teksten kunnen doen. Het doel is om je website menselijk te maken – om eindelijk je marketing-onderbuikgevoel op grote schaal te kunnen toepassen, maar dan wel alleen bij de juiste mensen.  

 

Geïnspireerd? Kom dan op vrijdag 8 februari naar de Marketing & Innovation Kickoff 2019 in Hoofddorp en leer hoe jij marketing, communicatie en storytelling kunt inzetten om het innovatieve DNA van jouw bedrijf uit te dragen voor een sterkere marktpositie. Het aantal toegangskaarten is beperkt dus meld je snel aan!

Counter Content © 2019