M&IK’19 – Machiel van der Brugge: “Innovatie betekent voor ons het onbekende opzoeken omdat wij geloven dat daar een kans ligt om ons platform en autodelen verder te brengen.”

25 jan 2019
by Counter Content

Machiel van der Brugge is Country Director bij SnappCar in Nederland. Op vrijdag 8 februari is Machiel één van de vier sprekers tijdens de Marketing & Innovation Kickoff 2019. Om een tipje van de sluier op te lichten van wat je zoal kunt verwachten op deze inspirerende dag, en van Machiel’s talk in het bijzonder, stelden wij hem alvast een paar vragen over innovatie en marketing bij SnappCar.

 

Machiel, wat betekent innovatie voor SnappCar?
Innovatie is voor ons een drijfveer. Met onze Big Hairy Audacious Goal (onze BHAG) proberen wij in 2022 vijf miljoen minder auto’s op de Europese wegen te krijgen. Dit kan niet zonder innovatie. Innovatie van ons platform maar ook innovatie van de autodeelmarkt in het geheel. Dit doen we bijvoorbeeld door de samenwerking met ALD aan te gaan en autodelen en private lease te combineren. Hiermee spelen we met partners in op de markt om op die manier zoveel mogelijk mensen in Nederland aan het autodelen te krijgen.

 

Welke trend gaat jou in 2019 helpen om innovatief te zijn?
Het private leasen van auto’s is ontzettend aan het groeien. Door samenwerkingen zoals met ALD kunnen wij daar perfect op inspelen: mensen die een auto private leasen zijn namelijk precies de mensen die auto’s ook vaak willen verhuren. We zien uit resultaten van onze pilots dat deze verhuurders wel 2 keer zo actief zijn. Deze trend gaat ons absoluut helpen en wij doen er ook alles aan deze trend te versterken.

 

Welke rol speelt het aangaan van partnerships om succes te boeken op gebied van innovatie en positionering?
Partnerships zoals die tussen SnappCar en ALD zijn voor ons van groot belang. Als platform in de peer-to-peer autodeelmarkt faciliteren wij tussen huurder en verhuurder: wij hebben zelf dus geen auto’s tot onze beschikking en zijn afhankelijk van de bereidheid van verhuurders hun eigen auto’s te delen. Door partnerships zoals met ALD zijn wij in staat gretige verhuurders kennis te laten maken met ons platform en we zijn dat zij het autodelen met beide handen aanpakken!

 

Voor welke randvoorwaarden moet een organisatie zorgen om innovatie als kernwaarde echt een kans van slagen te laten geven?
Je moet risico’s durven nemen. Innovatie betekent voor ons het onbekende opzoeken omdat wij geloven dat daar een kans ligt om ons platform en autodelen verder te brengen. Accepteren dat je niet altijd binnen de kaders van het bekende zal werken is echt een voorwaarde om als platform te kunnen innoveren. Daarnaast moet je elkaar uitdagen: waarom doen we de dingen zoals we ze nu doen en is er een manier waarop we, met een nieuwe manier van werken, nieuwe kansen kunnen benutten?

 

Wat is volgens jou de meest succesvolle manier om een innovatie in de markt te zetten?
Afgelopen tijd zijn wij veel bezig geweest met het introduceren van onze Keyless-technologie. Hierbij bouwen wij een kastje in de auto van onze verhuurders waarmee huurders vervolgens de auto met onze app kunnen openen. Hierbij is dus geen sleuteloverdracht meer nodig en hoeven verhuurders niet meer thuis te blijven. Dit vraagt een grote commitment van de eigenaar: deze moet volledig onze technologie vertrouwen. Om dit vertrouwen te kweken hebben we een ontzettend persoonlijk proces ingezet, waarbij er veel persoonlijk contact is tussen ons en de verhuurder. Hierdoor voelt het voor de verhuurder niet meer als een grote stap en voelt deze controle over het proces. Dat is voor ons de beste manier om te innoveren: samen met onze verhuurders, zodat iedereen zich eigenaar voelt.

 

Geïnspireerd? Kom dan op vrijdag 8 februari naar de Marketing & Innovation Kickoff 2019 in Hoofddorp en leer hoe jij marketing, communicatie en storytelling kunt inzetten om het innovatieve DNA van jouw bedrijf uit te dragen voor een sterkere marktpositie. Het aantal toegangskaarten is beperkt dus meld je snel aan!

 

Counter Content © 2019