M&IK’19 – Lonneke van der Horst: “Innovatie is bij ALD Automotive een strategische keuze.”

18 jan 2019
by Counter Content

Lonneke van der Horst is bij ALD Automotive verantwoordelijk voor het ontwikkelen en vermarkten van innovatieve mobiliteitsconcepten en voor strategische vernieuwing. Op vrijdag 8 februari is zij één van de vier sprekers tijdens de Marketing & Innovation Kickoff 2019. Als voorproefje op de programmering van deze inspirerende dag, en op Lonneke’s talk in het bijzonder, stellen wij haar alvast een paar vragen over innovatie en marketing bij ALD Automotive.

 

Lonneke, wat betekent innovatie voor jouw bedrijf?

Innovatie is ‘key’ bij ALD. We staan aan de vooravond van grote veranderingen in de manier waarop we mobiliteit gebruiken en afnemen. In 2012 hebben wij met een nieuwe strategie de keuze gemaakt om niet te wachten tot de markt is veranderd, maar het voortouw te nemen. Sindsdien hebben we tal van innovaties ontwikkeld: van de ontwikkeling van een mobiliteitspas tot aan het toepassen van augmented reality bij het inleveren van je leaseauto. Allemaal vanuit het toekomstbeeld dat je als gebruiker je eigen persoonlijke mobiliteit kunt samenstellen en afnemen.

 

Innovatie kan op allerlei verschillende lagen binnen een organisatie plaatsvinden: hoe ziet dat er uit binnen jouw organisatie?

Innovatie is bij ALD Automotive een strategische keuze. Het is de wijze waarop we ons onderscheiden in de markt en wordt ook echt door directie als essentieel gezien voor ons bestaansrecht als mobility provider. Daarnaast hebben we product managers die nieuwe diensten ontwikkelen en continu doorontwikkelen. Tenslotte zijn er innovatie marketeers die nieuwe diensten bedenken en uitproberen onder gebruikers zonder daarvoor al een uitgewerkte business case te hebben.

 

Wie of wat inspireert jou als het gaat over de combinatie marketing en innovatie?

Tesla is toch wel het voorbeeld van een merk dat de automotive markt op scherp heeft weten te zetten. Door hun innovaties, maar ook juist door hun marketingaanpak. De verbeeldingskracht van Elon Musk, en de kracht en het doorzettingsvermogen om dat vervolgens ook tot realiteit te brengen vind ik heel bijzonder. Binnen de meer traditionele automotive vind ik BMW inspirerend omdat ze met hun innovaties altijd dicht bij hun merk en missie blijven. Alles is doordacht en doorontwikkeld en tegelijkertijd zijn ze snel met innoveren.

 

Hoe identificeer jij kansen voor innovatie binnen het marketingvak?

We hebben een vrij klein marketingteam. Daarom werken we veel samen met externe partijen. We laten ons door hen regelmatig bijpraten over nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast organiseren we regelmatig sessies met klanten om een goed beeld te krijgen van wat voor hen waarde kan toevoegen bij het afnemen van onze diensten.

 

Welke uitdagingen spelen er binnen jouw branche op gebied van marketing?

De zakelijke leasemarkt is volwassen, maar leasing door particulieren is nieuw en volop in opkomst. Daar liggen enorme kansen voor leasemaatschappijen, maar tegelijkertijd is de particuliere markt nieuw voor ons als branche. De verwachtingen qua digitalisering en user experience liggen een stuk hoger bij deze klantengroep. We moeten ons dus heel snel kunnen aanpassen en innoveren. Tegelijkertijd is er een meer fundamentele verandering gaande van autolease naar mobiliteitsgebruik. Het is best een uitdaging om je tijdsverdeling tussen vandaag en morgen goed te balanceren.

 

Voor welke randvoorwaarden moet een organisatie zorgen om innovatie als kernwaarde echt een kans van slagen te laten geven?

Een ‘holistische’ aanpak. Het is de manier waarop je samenwerkt, de ontwikkeling van een cultuur waarin je als medewerker ruimte krijgt om uit te proberen en fouten te maken, de vrijheid in de invulling van je werk en een directie die innovatie ook echt ondersteunt en uitdraagt. Met een meer fundamentele aanpak neemt de slagingskans van succesvol innoveren aanzienlijk toe.

 

Geïnspireerd? Kom dan op vrijdag 8 februari naar de Marketing & Innovation Kickoff 2019 in Hoofddorp en leer hoe jij marketing, communicatie en storytelling kunt inzetten om het innovatieve DNA van jouw bedrijf uit te dragen voor een sterkere marktpositie. Het aantal toegangskaarten is beperkt dus meld je snel aan!

 

Counter Content © 2019