Blog: Vijf tips voor startup marcom ondernemers

21 mei 2015
by admin
5 voordelen startup marcom branche - Counter Content

Midden in de crisis en gedreven door passie voor het marketing & communicatie vak leek het ons wel slim om een bedrijf te beginnen in deze branche. Dat passie en gedrevenheid niet altijd parallel lopen met een gezonde dosis Hollandse nuchterheid blijkt wel uit het feit dat het tijdstip van oprichting beter kon. De crisis beukte vrijwel iedere marketingafdeling door elkaar, budgetten gingen omlaag en heel veel bureau’s moesten de deuren sluiten.

Door ons enthousiasme, doorzettingsvermogen en wat mazzel, schoven we vrij snel aan tafel bij serieuze bedrijven. De markt was duidelijk in beweging en bood ook partijen die net om de hoek kwamen kijken kansen. Zo lukte het ons met ons boerenverstand behoorlijke groei te realiseren en in de afgelopen vijf jaar zijn we een serieus bedrijf geworden.

Ondanks onze goede groeicijfers van de afgelopen 5 jaar weet ik honderd procent zeker dat het nog veel en veel beter had gekund. Wij hebben kansen laten liggen of juist op de verkeerde gericht waar we nu nog pijn van in ons hoofd krijgen en het leek mij goed een keer te delen waar wij tegenaan zijn gelopen als oud startup in de marcom branche.

Pitchen

Als je een serieus bureau bent moet je kunnen pitchen. Vaak gaat het in een pitch om flinke bedragen en mooie projecten en deze kunnen je bedrijf een flinke boost geven (qua omzet, maar ook qua inhoud). Nu kwamen wij van origine niet uit de bureauwereld en hebben hier veel laten liggen. Onderschatting, te veel aannames (concept is zo goed dat een schets voldoende moet zijn i.p.v. een uitgewerkt beeld, NOT!), te weinig tijd willen of kunnen investeren, niet genoeg doorvragen m.b.t. doelstellingen/budget/vereisten etc.

Bij een pitch geldt OF je doet het goed doen OF je doet het niet!

Focus

Naast het bureau hadden we een platform voor creatieven, een platform voor gitaristen, een platform tegen inbraak, een platform voor sport en bewegen. Als we nog een paar jaar door waren gegaan hadden we overal wel een platform voor bedacht.  Ondanks dat communicatie binnen deze platformen enorm belangrijk is, was dit niet onze core business.

New business ontwikkelen is tof en hoort ook bij een onderneming, maar zorg wel dat dit onderdeel is van de core van je huidige business. Deze kunnen elkaar namelijk versterken en anders werken ze elkaar alleen maar tegen. Focus is in ieder geval mijn persoonlijk thema voor dit jaar en wij zien dit ook meteen terug in onze omzet!

Stoppen

Weet wanneer je met iets moet stoppen, ook al kost dat je geld. Kortgeleden sprak ik nog met een creatief ondernemer van een bevriend bedrijf. Ook hij had een mooi (cultuur/uitgaans) platform waar hij bedenker en beheerder van was. Ook dit was niet zijn core business, maar de cultuursector was zijn grote liefde en dus leek het hem machtig hier iets in te doen.

Als snel werd deze creatieve persoon advertentie verkoper en contentvuller van zijn platform en kwam het project steeds verder af te staan van zijn oorspronkelijke droom. De knoop werd doorgehakt toen hij het thuisfront begon af te blaffen. De motivatie was weg en vervangen door een moeizaam en energievretend project. Stoppen dus!

Partners

Voor wie het nog niet weten. 99% van de bureau’s doen aan inkoop van diverse diensten. Zie een bureau als die van ons een beetje als een aannemer in de bouw. Een aantal specifieke diensten hebben ze in huis en voor algemenere of juist hele specialistische zaken werken ze samen. Daar merk je normaal gesproken helemaal niets van en het is heel fijn op die manier ontzorgd te worden.

Maar soms zit er een partner tussen die niet binnen je missie en visie valt. Die het tempo en de kwaliteit van je organisatie niet bij kunnen benen. Ze beloven van alles, maar maken het niet waar. Wij werken alleen nog maar samen met partners die zichzelf bewezen hebben en onze missie/visie omarmen. De rest is exit en zal altijd exit blijven.

Opportunities

Ga waar de markt gaat, sterker nog, zorg dat je op kop loopt.

Creatie is de afgelopen jaren steeds inhoudelijk geworden. Waar voorheen veel partijen bij ons kwamen voor een campagne, banner, app of website gingen ook steeds meer partijen ons vragen of wij ook SEO webteksten konden schrijven, persberichten maakten, whitepapers en wat al niet meer.
Nu deden wij al behoorlijk wat op tekstueel gebied binnen onze creatives tak, maar we vonden het belangrijk dat we ook op gebied van Content Marketing & PR een goed en passend loket hadden.

Samen met een derde partner, waar wij al jaren mee samenwerkten, besloten we circa 2,5 jaar terug een sub label  met als specialisatie PR & Content, naast ons creatief bedrijf neer te zetten.  In november 2014 heeft dit geleid tot de oprichting van een nieuw bedrijf .

Door het opzetten van deze nieuwe tak en die te verbinden aan een creatief bedrijf hebben wij content marketing & PR gekoppeld aan creatie. Naast dat we met ons nieuwe bedrijf in een groeimarkt zitten, maakt dat ons uniek in Nederland en dat merken wij ook meteen aan de enorme groei van het laatste half jaar.

Als je goed luistert naar je klanten krijg je de opportunity’s zo op je bord geserveerd. Zie ook de klantenluisteraar voor meer inspiratie op dit vlak.

Door Dennis Jak

Counter Content © 2018