Blog: De podcast is terug! Maar wat kan je ermee?

21 mei 2015
by admin
Blog podcast - Counter Content

Blog podcast – Counter Content

6 grote voordelen van een bijna vergeten medium

Als je straks je digitale vakantiechecklist aan het maken bent, kan je naast ebooks kopen en Spotify bijwerken ook “podcasts downloaden” noteren. Want het, volgens sommigen  oersaaie middel podcast is bezig met een comeback om zich definitief op allerlei (vakantie-)checklists te nestelen. Het lijkt een kwestie van tijd voordat het ook op het lijstje van de communicatieprofessional terecht gaat komen. Maar wat is het en wat kan je ermee? En is het een  bruikbare tool voor aan jouw gereedschapsriem?

Bewegend beeld
Met het verdwijnen van de iPod (natuurlijk door de introductie van de smartphone) en de stijgende populariteit van Youtube, vlogs en al het andere bewegend beeld, leek de podcast een vroege dood te sterven. Maar niets is minder waar. Dankzij populaire, en kwalitatief hoogwaardige, podcasts als Serial, Criminal en This American Life is het gemiddeld aantal unieke luisteraars in 5 jaar tijd verdrievoudigd.  Volgens een recent stuk in The Guardian telde iTunes eind vorig jaar meer dan 1 miljard podcast abonnees. Een show als 99percentinvisible (over design, architectuur en alles wat daarmee te maken heeft) noteert volgens de Britse kwaliteitskrant 1,5  miljoen downloads per maand.  Dat zijn serieuze cijfers!

Serial
Een andere podcast die het middel weer op de kaart heeft gezet, is Serial van Sarah Koenig. Zij werd gegrepen door het verhaal van Adnan Syed en Hae Min Lee. Zij waren ruim 15 jaar geleden high school sweethearts. De relatie ging uit en niet veel later werd Hae Min Lee vermoord gevonden in een bos net buiten Baltimore. Adnan Syed (toen 17 jaar oud) werd, ondanks een zaak die aan alle kanten rammelde, schuldig bevonden aan moord en zit nu een levenslange gevangenisstraf uit. Koenig spreekt met oud-klasgenoten, luistert opnames van de rechtszaak terug, laat juridisch specialisten aan het woord en telefoneert regelmatig met Syed om feiten uit het politierapport te ontkrachten of te bevestigen. Ook behandelt ze het nalatige handelen van Syed’s inmiddels overleden advocaat. Meer dan 15 jaar later biedt dit Adnan Syed, dankzij Koenig, de mogelijkheid om de zaak te heropenen. Wordt dus vervolgd. In het echt, maar ook met een tweede seizoen van Serial.

Verhaal
‘Podcasts nemen uitgebreid de tijd je een verhaal te vertellen, worden niet onderbroken door reclames of verplichte muziek en bieden eindelijk weer eens wat werkgelegenheid voor onze fantasie.’ Dat zegt journalist Julien Althuisius in zijn beschouwing over de podcast in de wetenschapsbijlage van De Volkskrant eind vorig jaar. Maar wat biedt het middel jou en mij als communicatieprofessional?

1. Thought Leadership

Een podcast is bij uitstek een middel om je kennis te etaleren en je autoriteit binnen een bepaald vakgebied te bevestigen. Het gebruik van audio geeft je de kans om meer enthousiasme en gevoel aan je content te geven. Meer dan een tekst op papier.

2. Persoonlijk
Zeg nou zelf, een fijne luisterstem die je bijpraat over je interesses, professie of andere wetenswaardigheden is behoorlijk persoonlijk. Eigenlijk nog persoonlijker dan video. Daar kan je je ogen niet even bij dichtdoen zonder de verhaallijn kwijt te raken.

3. Goedkoop
Het produceren van hoogwaardige audio is relatief goedkoop. Vooral als je het binnenskamers houdt en geen straatinterviews doet. Met je smartphone kom je dan al een heel eind.

4. Veel gebruiksmomenten
We zijn zo langzamerhand, dankzij bluetooth en wifi,  enorme audiofielen geworden. Thuis, in de auto, in het openbaar vervoer, op de sportschool en zelfs op het werk is het al best geaccepteerd om met een oortje in te zitten. Een podcast kan je dus zo goed als overal luisteren. Mocht je onverhoopt een keer geen 4G of wifi hebben, je kunt ze alvast downloaden voordat je gaat hiken in het Zwarte Woud.

5. Binge listening
Een podcast is erg geschikt voor een serie afleveringen, colleges of een terugkerende rubriek. Erg handig als je veel en regelmatig kennis wilt delen of juist luisteraars wil meenemen in een groter verhaal. Netflix heeft de claim gelegd op binge watching, de podcast op binge listening.

6. Adverteer
Geen zin in al die moeite, maar wel wat budget over? Wordt dan sponsor of adverteerder van een podcast. Veel podcasts bestaan dankzij donaties van luisteraars en kunnen een deel van je marketingbudget goed gebruiken. Radiotopia, een verzamelplek van goede podcasts, wordt onder andere gesponsord door MailChimp en Spotify.

Toch liever luisteren naar wat professionals over online marketing, leiderschap en sales te vertellen hebben? Businessplatform Entrepeneur heeft een mooie lijst van vakspecifieke podcasts samengesteld. Happy listening!

Door Raymond Bresching

Counter Content © 2018